maandag 21 januari 2008

Lievelingszwerver

Vroeger gaf ik nooit aan bedelende zwervers, maar tegenwoordig soms wel. Zeker als ze er ‘iets voor doen’ geef ik al snel een euro of eh, 1,2. Zo werden Tim en ik onlangs - in een vreemde stad in het donker - keurig geholpen door een dakloze die ons met zaklantaarn naar een parkeerplaats dirigeerde en mij daarna uitlegde hoe de parkeermeter werkte. Toen hij me daarna vriendelijk verzocht om een kleine bijdrage voor de behulpzaamheden dacht ik ‘maar natuurlijk!’. Ik voelde in mijn jaszak naar wat munten, voelde niets en riep naar Tim die inmiddels al aan de overkant was ‘heb jij nog kleingeld?’. De hulpvaardige zwerver reageerde direct ‘ah joh komt straks wel’. Maar ik was onder de indruk van zijn optreden en kon hem gelukkig wat euro’s toestoppen. Hij deed gelukkig ook niet overdreven dankbaar maar riep ‘hé bedankt hè!’ en legde zich weer op zijn werk als parkeerregelaar.

Er is een zwerver die ik met een bepaalde regelmaat in de trein tegenkom en ik noem hem in stilte ‘mijn lievelingszwerver’. Ik ‘ken’ hem al jaren en kwam hem toen ik nog in Rotterdam woonde zo nu en dan tegen rond metrostation Delfshaven. Wat hij doet is gitaarspelen en daarna gaat zijn maat die hem soms vergezelt, met de pet rond. Nu maken de meeste ‘muzikale’ zwervers vervelende herrie (ga nooit naar de Albert Heijn in Schiedam, daar zit een oude neger te hele dag te klappen en te hummen, Heel Irritant), maar mijn lievelingszwerver speelt een leuke riedel jazz of soms rock&roll. Ik zie hem ongeveer 1 keer in de maand op het traject Schiedam – Delft en herken ‘m dan al van verre aan zijn geluid. Hij roept dan altijd ‘Dames en heren, een kleine bijdrage voor een Múúúzikant!’ Dat muzikant roept hij dan net even wat harder. Vrolijk gitarend loopt hij door de trein en als zijn vriend erbij is, is de vriend de kassa. Ik heb het idee dat hij mij ook wel herkent en hij weet dat ik altijd iets geef. ‘Fantastisch meisje’ zegt hij dan, oprecht blij met elke cent die ik uit mijn portemonneetje tover.

De laatste paar maanden zien zowel Gitaar als Kassa er allebei ver-schrik-ke-lijk slecht uit. Een paar jaar geleden ging het nog wel en hadden ze beide wat spek op de wangen en zag je wel eens dat ze geschoren of geknipt waren, maar de laatste tijd…. Allebei grafwit, lang vettig piekhaar, hele vieze kleding en mager, mager! Ik vraag me elke keer af of dit de laatste keer is dat ik ze gezien heb. Doel is om een foto van het duo te maken, maar ik durf het niet zo goed te vragen. De volgende keer doe ik het!

Geen opmerkingen: